Oulun Vesi luottaa WhiteZonen osaamiseen automaatioverkkojen, tietoliikenteen ja tietoturvan toteuttamisessa
Oulun Vesi on kunnallinen liikelaitos, joka toimittaa asiakkailleen joka päivä 33 000 kuutiota hyvälaatuista talousvettä verkostoistaan. Oulun Vesi myös ylläpitää vesijohto- ja viemäriverkostoja sekä vastaa jätevesien puhdistuksesta ympäristö huomioiden. Oulun Vesi paitsi tuottaa laadukasta vettä kuntalaisille myös huolehtii, että lähialueiden vesistöt säilyvät puhtaina.
“Pitkäaikainen kumppanuus WhiteZonen kanssa tarkoittaa meille sitä, että pystymme luottamaan WhiteZonen osaamiseen ja tietotaitoon erityisesti tietoturvaan liittyvissä asioissa.”
Pitkäaikainen kumppanuus
WhiteZonen ja Oulun Veden yhteistyö alkoi jo noin 15 vuotta sitten tuotantolaitoksien sisäverkko- ongelmista. Toimimaton sisäverkko rakennettiin uusiksi ja siihen valittiin sopivat päätelaitteet.
Oulun Veden käyttöpäällikkö Jarmo Lahtinen kertoo, että aloittaessamme yhteistyön sisäverkot eivät olleet nykyisellä tasolla ja niitä on kehitetty, että laitoksilla operaattorit ja käytönvalvojat pystyvät ohjaamaan laitoksia ilman tarvetta toteuttaa ohjausta valvomon kautta.
Yhteistyön syventyessä vuosien mittaan on toteutettu haastaviakin projekteja liittyen mm. automaatiojärjestelmien palvelimien virtualisointiin. WhiteZone on toteuttanut virtualisointia yhteistyössä automaatiojärjestelmätoimittajien kanssa ja on ollut tärkeää saada myös näiltä toimittajilta hyväksyntä järjestelmien palvelimien siirtämiselle virtuaaliseen konesaliin. Oulun Vedelle tämä mahdollistaa järjestelmien tehokkaan etäkäytön ilman että järjestelmiä tarvitsee asentaa erikseen jokaiselle työasemalle.
Nykyisellään WhiteZone vastaa Oulun Veden automaatioverkosta, tietoliikenteestä ja tietoturvasta.
Kokemukset asiakkuudesta
Jarmo Lahtinen kertoo, että pitkäaikainen kumppanuus WhiteZonen kanssa tarkoittaa Oulun Vedelle sitä, että he pystyvät luottamaan WhiteZonen osaamiseen ja tietotaitoon erityisesti tietoturvaan liittyvissä asioissa. Nykyisessä maailmanpoliittisessa tilanteessa tämän merkitys korostuu entisestään ja on tärkeää pystyä luottamaan siihen, ettei verkko- ja järjestelmätoteutuksien kautta pystytä tunkeutumaan sisään tai tekemään haittaa Oulun Veden toiminnalle.
Lahtisen mukaan yhteistyö WhiteZonen kanssa on mutkatonta ja ongelmatilanteissa WhiteZonen reagointi on nopeaa, ottivatpa he sitten yhteyttä suoraan puhelimitse yhteyshenkilöön tai vikailmoitusportaalin kautta.
Lisäksi WhiteZone pystyy toteuttamaan tehokkaasti monia arjen työntekoon liittyviä kehitysajatuksia suoraviivaisilla ratkaisuilla, kuten esimerkiksi mahdollistamalla kuljetusten lastausten seurantaa hyödyntämällä olemassa olevia kamerajärjestelmiä.
”Yhteistyö WhiteZonen kanssa on mutkatonta ja ongelmatilanteissa WhiteZonen reagointi on nopeaa.”
Kehityskohteet tulevaisuudessa
Digitalisaation eteneminen näkyy Oulun Veden toiminnassa myös jatkossakin ja monet asiakkaiden suuntaan olevat palvelut ovat jo muuttuneet täysin sähköisiksi tai ovat muuttumassa. Isompi kehityskohde on etäluettavien vesimittareiden mukaantulo, joka mahdollistaa muun muassa reaaliaikaisen kulutusseurannan, ja tämän avulla esimerkiksi vuototilanteiden havaitseminen tulee olemaan helpompaa jatkossa.
”WhiteZone pystyy toteuttamaan tehokkaasti monia arjen työntekoon liittyviä kehitysajatuksia suoraviivaisilla ratkaisuilla.”
Näillä palveluilla ja tuotteilla paransimme Oulun Veden IT-ympäristöä
Tietoliikenne
Tietoturvapalvelut
Hallinta- ja ylläpitopalvelut
Tukipalvelut
Etsiikö yrityksesi samanlaisia palveluita ja tuotteita?
Ota yhteyttä asiantuntijaamme
Petri Lohiniva
Toimitusjohtaja, OmaPilvi -palvelut, sovellukset, hallintapalvelut